W Budziechowie o obwodnicy Lubska

W środę (18.01) odbyło się Budziechowie spotkanie w sprawie realizacji strategicznej dla Lubska inwestycji, jaką jest budowa II etapu obwodnicy.

W spotkaniu wzięli udział: burmistrz Lubska Lech Jurkowski, burmistrz Jasienia Andrzej Kamyszek, przewodniczący Rady Miejskiej w Lubsku Andrzej Tomiałowicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Jasieniu Zbigniew Walczak, prezes zarządu spółki „Lubskie Wodociągi i Kanalizacja” Roman Żaczyk, Komendant Powiatowy PSP Robert Słowikowski, sołtys Budziechowa Olga Fudali, radni z Lubska i Jasienia, urzędnicy, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder ze współpracownikami i kilkudziesięciu mieszkańców. Zebranych w świetlicy powitał burmistrz A.Kamyszek. Pierwszym tematem była kwestia rezygnacji przez inwestora z budowy wiaduktu nad linią kolejową. Okazało się, że spowodowane jest to kilkoma czynnikami: finansowymi i merytorycznymi. Budowa takiego wiaduktu wiązałaby się z wydatkowaniem sumy około 50 mln. I choć w pierwszej wersji projektowej było to ujęte to obecnie, po analizach ZDW doszedł do wniosku, że należy stworzyć wariant alternatywny, zmniejszający koszty i wprowadzający nowy sposób połączenia obwodnicy z drogą do Jasienia przed przejazdem kolejowym poprzez rondo. Po drugie, wejście w obszar należący do kolei spowodowałoby dalsze opóźnienia w realizacji zadania w postaci uzgodnień z kolejnymi instytucjami, która trwają całymi miesiącami a czasem i latami. A trzeba przypomnieć, że jeśli na inwestycję mają być wykorzystane środki z funduszy europejskich to musi się ją nie tylko zakończyć, ale też i rozliczyć do końca 2023 roku. Niektórych mieszkańców Budziechowa nie przekonywały jednak te argumenty. Okazało się, że wielu z nich podpisało się pod listem protestacyjnym. Głos zabrał burmistrz L.Jurkowski: – drugi etap obwodnicy jest ważniejszy dla nas od pierwszego, budynki pękają a samochodów przybywa. Dziwi mnie krytyka negująca wykonanie tej inwestycji, która ma przecież służyć nie tylko mieszkańcom Lubska, ale i Budziechowa. Przedstawione rozwiązanie alternatywne może nie jest idealne, ale pozwala na szybszą realizację zadania. Z sali padały głosy niezadowolenia w rodzaju: nie chcemy obwodnicy, wybudujcie wiadukt, nie damy się oszukać,  które przeszkadzały w prowadzeniu merytorycznej dyskusji i uporządkowaniu sprawy.

    budziechow-04      budziechow-02

Z.Walczak przypomniał, że pierwsza wersja pozwalała na łagodne wprowadzenia obwodnicy Lubska w obwodnicę Jasienia wraz z likwidacją niebezpiecznego zakrętu na mostku. P.Tonder po raz kolejny zaakcentował, że nie ma powrotu do pierwotnego rozwiązania, ale jest realna alternatywa, o której można jeszcze dyskutować, o szczegółach. Projektant Witold Orczyński przypomniał, że wstrzymanie inwestycji było spowodowane protestami ekologów i wprowadzeniem obszarów NATURA 2000: – To jest główna przyczyna powstałych problemów z kontynuacją inwestycji. To i konieczność rezygnacji z prowadzenia prac na terenach PKP. Cały czas staramy się uzyskać decyzję środowiskową. Jeśli nie będzie zgody wśród mieszkańców to wszystko się jeszcze opóźni, a to grozi całkowitemu zaniechaniu inwestycji. Burmistrz L. Jurkowski zaproponował, aby porozumieć się w najistotniejszych kwestiach tak, aby inwestycja mogła zostać uruchomiona. Głosy z sali znowu nawiązywały do pierwszego wariantu, czyli wiaduktu. Poza tym mieszkańcy, których domy leżą w bezpośredniej bliskości projektowanego ronda obawiają się natężonego ruchu i hałasu. W. Orczyński udowadniał i przekonywał, prezentując wyniki na ekranie, że przeprowadzone badania wykazały, iż pojazdy poruszające się po rondzie nie będą uprzykrzać życia. A.Kamyszek zaproponował jeszcze inne rozwiązanie poprowadzenia obwodnicy – za starym przedszkolem przy „Orlenie”. Przedstawiciel ZDW po raz kolejny zaprezentował liczby, z których wynikało, że m.in. o 800 pojazdów dostawczych dziennie będzie przejeżdżało przez Budziechów mniej niż obecnie. Poza tym rozwiązanie zaproponowane przez włodarza Jasienia nie jest możliwe do wykonania z przyczyn technicznych i proceduralnych. – Lubsko i Budziechów należy w końcu odłączyć od ciężkiego transportu. Obwodnica jest już dzisiaj wpisana jako rezerwa, mamy ostatni okres dotacji unijnych. Jeżeli zablokujemy się nawzajem to nie będzie jej a budynki się rozpadną. Proszę o jedno, wybierzmy wariant kompromisowy – apelował radny Ireneusz Kurzawa. Z sali znowu podniosły się głosy niezadowolenia.

budziechow-03    budziechow-05

– Wszystkie dane i wyliczenia wyraźnie rozwiewają wszelkie wątpliwości mieszkańców Budziechowa w zakresie hałasu i natężenia ruchu. Nie rozumiem, dlaczego nadal jest taki opór. Niczego się nie straci, a zapewne zyska. Apeluję o rozsądek – wtórował przedmówcy L.Jurkowski. – Jeżeli Komisja Europejska otrzyma sygnał, że budowa obwodnicy jest oprotestowywana to zapewne nie przeznaczy środków. Dlatego ważny jest jak najszybszy kompromis. Jesteśmy w stanie przyjąć i zaakceptować jakieś propozycje zmian, ale realne – mówił P.Tonder. W toku dyskusji ustalono, że projektant wprowadzi następujące zmiany: odsunie maksymalnie położenie ronda od budynków mieszkalnych i zaprojektuje przeźroczyste ekrany dźwiękoszczelne na całej długości zabudowań. Taki wariant zostanie po przeprojektowaniu przedstawiony mieszkańcom Budziechowa do akceptacji.

Opinie - 3 - na temat “W Budziechowie o obwodnicy Lubska

  1. Witam mieszkam w Lubsku i obwodnica to dla Lubska i Budziechowa ważna rzecz jak Budziechów protestuje to niech Lubsko też zaprotestuje zablokuje drogę z rana na rzecz obwodnicy i tak aż do skutku bo ma dosyć tirów przejeżdżających w domach aż się trzęsą ściany i droga pofałdowana w stronę Budziechowa że jak na blokach przechodzisz przez pasy z jednej strony na druga to idzie się o te fałdy potknąć i orła zaliczyć a będzie jeszcze gorzej i powinniśmy się zastanowić i działać puki jest szansa na obwodnice i mam nadzieje że burmistrz Lubska i Jasienia wszystko zrobią zęby doszło do wybudowania obwodnicy bo to dla miast jest lepsza infrastruktura drogowa i ściągniecie firm na strefę przemysłowa w Lubsku jak i w Jasieniu i zacznijmy działać jako mieszkańcy zęby wybudować obwodnice pozdrawiam

  2. Jednej rzeczy nie moge zrozumiec….Obwodnica odciazy ruch kolowy w Budziechowie i Lubsku….ma to sluzyc rowniez bezpieczenstwu mieszkancom Budziechowa ich dzieciom , osobom starszym…ogolnie biorac spoleczenstwu……a tu – to spoleczenstwo Budziechowa mowi….NIE… Ktos tutaj czegos nie zrozumial…. I jeszcze jedno…przed laty byli ekolodzy ,ktorzy przykuwali sie do drzew lancuchami…inni wchodzili na drzewa przy pomocy slupowlazow….i to jest ekologia???? A teraz brak zrozumienia dla dobra sprawy….. A moze by tak pominac sprzeciwy skoro to jest inwestycja..STRATEGICZNA..??? Bez urazy szanowni Mieszkancy przelotowej miejscowosci o nazwie….Budziechow!!!

  3. Wygląda na to, że wszystkie osoby które forsują rondo w miejscowości Budziechów przed przejazdem kolejowym, nigdy tam nie byli. Uważam ze mieszkańcy Budziechowa zachowują się jak najbardziej logicznie. Rondo takie będzie w bezpośredniej styczności do zabudowań. Ruch kołowy pozostanie dalej w Budziechowie. Rondo spowolni ruch, co wpłynie na wzrost hałasu i zanieczyszczeń w okolicy ronda i okolicznych domów mieszkalnych. Nie wyprowadzi ruchu z miejscowości Budziechów.
    Zwracam uwagę, że linia kolejowa w Budziechowie jest zamknięta przez PLK za zgoda władz województwa. Zamkniecie tej linii było sukcesywnie realizowane już od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Tej linii kolejowej nie ma i nie będzie. Po co budować rondo prze przejazdem nieistniejącej linii kolejowej. Po co budować wiadukt. Czy nie lepiej poprowadzić obwodnicę pierwotnie planowanym korytarzem. Jeżeli województwo nie stać na wiadukt kolejowy niech go nie buduje. Nie ma to znaczenia, bo linia kolejowa prawnie nie istnieje. Po co dręczyć mieszkańców Budziechowa rondem pod oknami domów. Nad żabkami w parku się litujecie, zlitujcie się nad ludzimi, o władcy tej ziemi. !!!

Dodaj komentarz

12 + 16 =